Golfvideo alerts Over ons Nieuws Contact

Golfswing ritme

Veel mensen maken hun golfswing te lang. Daarnaast voeren mensen hun golfswing vaak te snel of te langzaam uit. Het golfswing ritme wordt bepaald door de grote spieren. De golfswing komt tenslotte uit de schouders en de heupen/benen: snelheid is gewichtsverplaatsing. Op de tweede plaats moet de golfswing een persoonlijk en natuurlijk ritme hebben voor optimale controle.

Golfswing ritme wordt bepaald door de grote spieren

Grote bewegingen maken we vanuit onze grote spieren, bovenbenen, rug en schouders, terwijl  kleinere bewegingen  juist uit de handen/polsen of de vingers komen. Als voorbeeld: als een kunstschilder grote vlakken schildert dan komt de beweging uit zijn schouder of ellenboog. Op het moment dat hij een detail gaat inschilderen komt de beweging meteen vanuit zijn vingers en zijn handen.

Wat meer op golfen betrokken: de draai komt vanuit uw schouders. Dit is de reden dat veel golfers bij korte chipslagen niet meer durven te draaien (ze zijn bang dat ze te hard zullen slaan) en dus hun polsen gaan gebruiken met alle gevolgen van dien. Of dat veel golfers de stok met hun vingers vast pakken in plaats van in hun hand leggen, zie de video-instructie.

Het juiste tempo van de golfswing

Grote spieren hebben de eigenschap dat ze traag zijn maar wel sterk, terwijl kleine spieren snel zijn. Een beweging is zo vloeiend mogelijk als deze uit wordt uitgevoerd met een natuurlijk bewegingsritme. Ieder persoon heeft een eigen bewegingsritme. Ik ben zelf iemand die alles redelijk snel doet en heb vroeger een keer een winter geprobeerd me het golfswing tempo van Fred Couples aan te leren. Op de eerste plaats lukt dit niet omdat het onnatuurlijk is en op de tweede plaats als ik al in de buurt kom dan zal ik op een gegeven moment toch weer naar mijn eigen (natuurlijke) ritme teruggaan omdat dit beter aanvoelt.

Ieder zijn eigen tempo in de golfswing

Dit is ook de reden dat iedere speler op de golftour een eigen golfswing heeft, ondanks dat alle golfswings er voor ons gevoel zo rustig uitzien. Deze spelers hebben zo veel ballen geslagen dat zij hun swingtempo volledig onder controle hebben. De golfswing ziet er dus rustig uit omdat de beweging wordt uitgevoerd in een gelijkmatig tempo: het eigen natuurlijke bewegingsritme. Deze spelers bewegen 100% in hun eigen ritme.

Natuurlijk ziet u de topspelers wel eens kracht zetten om verder te kunnen slaan. Maar deze spelers hebben dermate veel controle over hun techniek dat zij hierin iets toe kunnen voegen wat wij als wel of niet geoefende golfer nooit na kunnen doen. In ieder geval niet constant. Ik zeg ook wel eens tegen mijn leerlingen, je mag zoveel kracht zetten als je wilt zolang je het maar op het juiste moment doet.

Iedereen is gebaat bij een rustige golfswing

Conclusie is dat iedere golfer het meest gebaat is bij een rustige golfswing. Rustig wil hier dus zeggen, in ieders eigen (natuurlijke) bewegingsritme. Rustig is dus iets anders dan langzaam of snel.

Ik zeg wel eens dat een leerling best een snelle golfswing mag hebben, zolang alles dan maar snel gaat en alles maar gebeurt in zijn eigen ritme. Kijk dan ook niet naar anderen want zeer waarschijnlijk hebben zij een ander tempo van bewegen en dus een ander golfswing ritme.

Oefeningen voor het juiste golfswing ritme

Neuriën tijdens de golfswing

Als er geen monotoon geluid is, bouwt u tijdens de golfswing op een verkeerde plaats spanning op. Meestal teveel in uw bovenlichaam.

De golfclub op de schouders leggen

De golfclub op uw schouders te leggen en dan een draaiende beweging maken. Deze kan alleen maar vanuit uw bovenlichaam komen en dus rustig zijn. Bij deze oefening kunt u tegelijk de gewichtsverplaatsing goed voelen.

Focussen op de ‘natuurlijke golfswing’

Hierbij is het belangrijk om nergens op te mikken. U moet u volledig op uw golfswing concentreren.

Instructie voor de juiste golf grip (duur 1 minuut)

Video inhoud samengevat:

Belangrijk bij het aanleren van de goede golfgrip is dat u uw linkerhand niet onder de golfstok legt maar vanuit de natuurlijke houding. Breng daarom uw linkerhand naar voren en vervolgens de golfclub naar uw hand. Daarna brengt u de rechterhand ook vanuit de natuurlijke houding naar de club en sluit u de vingers aan. Uw handen vormen nu één geheel met de golfclub, u hoeft niet meer te knijpen en bent in staat om tijdens de achterzwaai een soepele polsknik te maken.

Nog beter leren golfen? Stel je vraag aan de PGA pro

Aanhef *
Golftips alert

Golfmeester

Willem de Haes is PGA golfprofessional
en streeft ernaar om jouw golfspel leuker te maken en vragen op een duidelijke manier te beantwoorden.

Golfvraag? Gratis golf video's

Leren golfen zoals het hoort
Contact