Golfvideo alerts Over ons Nieuws Contact

De top-10 mentale valkuilen bij golf

Het leren van een goede golf swing routine helpt

We weten allemaal dat golf een mentaal spelletje is. Maar we kunnen niet genoeg benadrukken dat een pre swing routine van groot belang is om de golfswing zo goed mogelijk en zonder nadenken uit te voeren. Een pre swing routine heeft een begin, een midden en een eind. Deze pre swing routine leidt tot een swinggedachte (een trigger) en vervolgens tot een automatisch begin van de golfswing.

De kracht van de goede speler zit hem onder andere in het feit dat hij of zij aan elke bal dezelfde tijd besteed. Voorbereiding - pre swing routine - golfswing.

We geven u hier 10 valkuilen waarbij het makkelijk mis kan gaan en waar een goed opgebouwde pre swing routine een mogelijke oplossing is.

1. Te weinig concentratie voor een ‘makkelijk’ schot

Denk bij elke situatie goed na welke golfclub er het beste bij past. Kies de golfclub pas als u bij de bal staat. Vaak zie ik leerlingen al een golfclub pakken als ze bijvoorbeeld 30 meter van de bal af zijn.

2. Drives gemist

De eerste 3 holes heeft u uw drives bijvoorbeeld te veel naar rechts geslagen. Weinig mensen zullen dan met veel vertrouwen op de 4e tee staan met hun driver. Sla elke bal alsof het de eerste is. Maak eventueel een extra oefenswing om uw ritme te voelen.

3. Slecht begin van uw ronde

Deel uw ronde in, in 3 of 6 gelijke delen. Speel dus in uw hoofd bijvoorbeeld 6  x 3 holes of 3 x 6 holes. Als u de eerste 3 holes gehad heeft begint u dus met een nieuwe situatie. Sluit de vorige af. Als u de 1ste 3 holes ‘4 over’ heeft gespeeld kunt u makkelijk de tweede 3 holes ‘1 over’ spelen. Dat stemt positiever voor de volgende holes. U kunt ook uw strokeplay ronde spelen als een matchplay ronde tegen uzelf of tegen uw handicap. Geef uzelf een reëel aantal slagen op bepaalde holes en kijk maar of kunt winnen!

4. Greenside bunkerslag met water achter de green

Voordat u de bal uit de bunker gaat slaan, is het van belang de situatie goed in uw hoofd te hebben. Loop dus even over de green heen om te zien hoeveel ruimte u daadwerkelijk heeft. Blijf rustig en vertrouw dus op uw techniek, juist in moeilijke situaties bent u daarvan afhankelijk. Zorg dat uw ritme goed is en focus alleen maar op afstand, kijk dus goed naar de vlag om deze afstand goed in uw hoofd te hebben. Als u nauwkeurig weet hoe ver u moet slaan zult u intuïtief niet snel een te grote golfswing maken. Tot slot, maak een voorwaartse beweging en geen neerwaartse zoals veel mensen in een bunker regelmatig willen doen.

5. Met deze hole heb ik altijd moeite!

Kijk op een hole waar u regelmatig minder scored naar uw gemiddelde en hou dat als maatstaf. Als u op een lange hole meestal een double bogey maakt is het niet zo erg om dat te doen. Er zijn altijd holes om te scoren en holes om behoudend te spelen. Maak voor uzelf een standaard score voor een hole en hou daarbij rekening met uw spelniveau.

6. We denken wel eens, nu kan ik scoren! Nu kan ik een par maken!

‘Over’ enthousiasme is ‘killing’ voor je concentratie. Golf is een sport waar je niets af kunt dwingen, waar je niet kunt compenseren. Speel slag voor slag en denk aan iets leuks voordat je verder gaat. Oefen je routine, dit is de beste manier om je voor te bereiden op de volgende slag, of de vorige nu goed ging of niet.

7. Die slag vind ik vervelend.

Er zijn twee manieren om met een vervelende slag om te gaan. Ten eerste is er de acceptatie dat het een slag gaat kosten. Op de tweede plaats, ga deze slagen oefenen op de driving range of rond de green zodat het de volgende keer geen probleem  meer is. Tenslotte, denk een slag vooruit zodat je niet in een probleemsituatie komt, als er rechts voor de green een bunker ligt speel de green dan aan vanaf de linkerkant.

8. Beter gaan spelen tijdens een ronde.

Als het niet naar je zin gaat, blijf bij je swinggedachte. Speel ook hier weer slag voor slag, maak een oefenswing voor je ritme en neem iets meer tijd voor je routine zodat je zo rustig mogelijk aan je swing begint. Spreek jezelf vertrouwend toe, blijf dus positief vooruit kijken naar de volgende slag of hole.

9. Hoe vergeet je een slechte slag?

Maak bijvoorbeeld een (goede) oefenswing direct na het moment dat je een bal verkeerd hebt geslagen. Zoek daarnaast iets om je emoties te beheersen en te controleren, maak bijvoorbeeld een vuist en hou die even vast.

10. Deze moet er in!

Deze ‘gaat er in’ klinkt op zo’n moment beter als deze ‘moet er in’. Deze gedachte is positiever en rustiger voor uw beweging. Voor een belangrijke putt staan we allemaal wel eens. Op de belangrijke momenten is rust en controle een waardevol goed. Neem weer iets meer tijd voor uw routine. Zorg dat u goed staat, stevig in de bovenbenen, en natuurlijk: vertrouw weer op uw techniek.

Nog beter leren golfen? Stel je vraag aan de PGA pro

Aanhef *
Golftips alert

Golfmeester

Willem de Haas is PGA golfprofessional
en streeft ernaar om jouw golfspel leuker te maken en vragen op een duidelijke manier te beantwoorden.

Golfvraag? Gratis golf video's

Leren golfen zoals het hoort
Contact